Wiadomości

Zmieniły się przepisy o rzeczach znalezionych

Data publikacji 25.06.2015

Od niedzieli 21 czerwca obowiązują nowe przepisy dotyczące rzeczy znalezionych. Zgodnie z nowymi przepisami znalazca, w przypadku gdy nie jest mu znany właściciel odnalezionej rzeczy, powinien niezwłocznie zawiadomić o odnalezieniu rzeczy starostę. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy zostanie odnaleziona broń, amunicja, materiały wybuchowe, a także dowód osobisty czy paszport. Wtedy niezwłocznie należy poinformować Policję.

Od 21 czerwca 2015 roku obowiązują nowe przepisy dotyczące znalezionych rzeczy. Przepisy ustawy z dnia 20 lutego 2015 roku zastąpiły dekret z 1954 r. o likwidacji niepodjętych depozytów i nieodebranych rzeczy, odnoszący się do rzeczy znalezionych oraz rozporządzenie Rady Ministrów z czerwca 1966 r. w tej samej sprawie.

Znalazca jest zobowiązany oddać rzecz właścicielowi, a jeżeli go nie zna to niezwłocznie o fakcie znalezienia rzeczy zawiadamia starostę. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy zostanie odnaleziona broń, amunicja, materiały wybuchowe, a także dowód osobisty czy paszport. Wtedy niezwłocznie należy poinformować Policję. Ustawa określa również minimalną wartość rzeczy przechowywanych w powiatach. Jest to100 zł. Jeśli ta wartość będzie niższa, starosta będzie mógł odmówić przyjęcia na przechowanie rzeczy znalezionej. Następnie starosta zamieszcza ogłoszenie o odnalezionych rzeczach w Biuletynie Informacji Publicznej. Z kolei jeśli wartość przedmiotu będzie przekraczać 5 tys. zł - ogłoszenie o znalezieniu powinno się ukazać w prasie lokalnej lub ogólnopolskiej.

Zgodnie z Kodeksem cywilnym znalazcy przysługuje znaleźne w wysokości jednej dziesiątej wartości rzeczy. Warunkiem jest zgłoszenie takiego roszczenia najpóźniej w chwili wydania zguby osobie uprawnionej do odbioru. Jeżeli znaleziona rzecz jest zabytkiem lub materiałem archiwalnym i stała się własnością Skarbu Państwa, znalazcy przysługuje nagroda.

Koszty związane z przechowywaniem rzeczy i poszukiwaniem jej właściciela - poniesione przez znalazcę, zarządcę lub właściwy organ administracji publicznej - będą obciążać osobę uprawnioną do jej odbioru.

Aby właściciel mógł odebrać zagubione przedmioty musi przedstawić dowód zakupu lub inny dokument poświadczający własność. W przypadku rzeczy, co do których niemożliwe jest jednoznaczne potwierdzenie posiadacza, np. obrączki, konieczne jest dokładne opisanie zguby, wskazanie miejsca zagubienia przedmiotu i określenie jego cech szczególnych.
W przypadku, gdy zguba nie zostanie w przewidzianych terminach odebrana (tj. w ciągu roku od dnia doręczenia wezwania do odbioru , a w przypadku braku możliwości ustalenia właściciela i wysłania mu wezwania – w ciągu dwóch lat od dnia jej znalezienia) przez osobę uprawnioną i nie jest zabytkiem, rzecz stanie się własnością znalazcy.

Żródło: Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o rzeczach znalezionych

Powrót na górę strony