Wiadomości

Dwie próby wyłudzenia pieniędzy od starszych osób metodą „na wnuczka”

We wtorek w rejonie komisariatu I miały miejsce dwie telefoniczne próby wyłudzenia pieniędzy od starszych osób metodą ”na wnuczka”. Nieznany mężczyzna skontaktował się telefonicznie ze starszymi osobami i podając się za członka rodziny próbował „pożyczyć” pieniądze. Na szczęście starsze osoby nie dały się nabrać na próbę wyłudzenia i powiadomiły o sytuacji Policję. Za oszustwo metodą „na wnuczka” grozi kara od 6 miesięcy do 8 lat pozbawienia wolności.

Obie próby oszustwa wyglądały podobnie. W pierwszej nieznany mężczyzna skontaktował się telefonicznie z kobietą po 60 roku życia, której próbował wmówić, że jest jej wujkiem i potrzebuje pilnie pożyczyć 4800 zł na zakup samochodu sprowadzanego z Anglii. Kobieta nie uwierzyła, że rozmawia ze swoim krewnym, rozłączyła się i powiadomiła o tym zdarzeniu Policję. Przy drugiej próbie nieznany mężczyzna zadzwonił do starszej kobiety i również podając się za jej wujka chciał pożyczyć 4800 zł na samochód. I w tym przypadku niedoszła pokrzywdzona nie uwierzyła mężczyźnie i niezwłocznie zadzwoniła na Policję. Czynności w obydwu sprawach prowadzą kryminalni z komisariatu I. Oszustwo popełnione metodą „na wnuczka” to przestępstwu określone w art. 286 § 1 kk zagrożone karą od 6 miesięcy do 8 lat pozbawienia wolności.

Oszuści wyłudzający pieniądze metodą „na wnuczka” to bezwzględni przestępcy, nie mający żadnych skrupułów, wykorzystujący różne zabiegi socjotechniczne oraz metody manipulacji w celu wyłudzenia od nas i naszych najbliższych pieniądzy stanowiących nieraz oszczędności całego życia. Za swój cel obierają najczęściej osoby w podeszłym wieku, którym trudniej zorientować się, że mają do czynienia z oszustem. Aby nie pozwolić przestępcom na wyłudzenie pieniędzy, warto zapoznać siebie i swoich najbliższych z podstawowymi informacjami na temat tego jak może działać oszust w metodzie „na wnuczka”.

 

Metoda „na wnuczka”- główne cechy:

  • Przestępcy posługują się różnymi „legendami” i metodami mającymi uwiarygodnić ich, jako członków rodziny osób pokrzywdzonych.
  • Oszuści często posługują się książkami telefonicznymi, z których wybierają osoby o imionach często występujących u osób starszych. Następnie dzwonią na wybrany numer telefonu.
  • W niektórych przypadkach sprawcy typując swoje potencjalne ofiary, ustawiają się bezpośrednio za ofiarą w kolejce w urzędach i udając interesantów wychwytują potrzebne im dane osobowe.
  • Sprawcy wykorzystują wszelkiego rodzaju zabiegi socjotechniczne, które pomagają im zdobyć zaufanie swoich potencjalnych ofiar, aby następnie osiągnąć korzyści majątkowe. Rozmowa prowadzona jest w taki sposób, aby oszukiwana osoba uwierzyła, że rozmawia z kimś ze swojej rodziny i sama wymieniła jego imię oraz inne dane, pozwalające przestępcom wiarygodnie pokierować dalszą rozmową.
  • W rozmowie „telefonista” prosi o udzielenie pilnej pożyczki, stosując różnorodne „legendy” .

 

Przykładowe "legendy":

  • „na wypadek” – „telefonista” informuje, że spowodował wypadek samochodowy i pilnie potrzebuje pieniędzy na zapłacenie ofierze wypadku, aby uniknąć wezwania policji i rozprawy sądowej,
  • „na zwrot długu znajomemu” – „telefonista” informuje, że zaciągnął u znajomego pożyczkę i w związku z nieszczęśliwym zdarzeniem tamtej osoby musi szybko zwrócić dług. Następnie po odbiór pieniędzy od oszukiwanej osoby przychodzi rzekomy znajomy, który potwierdza swoją ciężką sytuację finansową.
  • „na zakup nieruchomości lub ruchomości” – „telefonista” informuje, że jest w trakcie dokonywania bardzo korzystnej transakcji np. u notariusza i pilnie potrzebuje brakującej kwoty na jej sfinalizowanie.
  • „na maklera, inwestycje giełdowe” – „telefonista” mówi, że znajduje się w biurze maklerskim i pilnie potrzebuje pieniędzy na inwestycję giełdową, bo inaczej straci dużą sumę pieniędzy. Po odbiór gotówki wysyła kogoś podającego się za „maklera giełdowego”,
  • „na porwanie” – rolę „telefonisty” pełni kobieta podająca się za córkę lub wnuczkę informując, że została porwana i musi zapłacić okup,
  • Zdarza się, że „telefonista” nie wskazuje żadnego celu, na który potrzebuje pieniędzy, lecz niemal zawsze prosi o dyskrecję wobec innych członków rodziny. Zapewnia także o bardzo szybkim i osobistym zwrocie gotówki.

 

Ponadto przypominamy o podstawowych zasadach, które minimalizują ryzyko skutecznego dokonania oszustwa metodą „na wnuczka” na nasza szkodę.

Pamiętaj:

  • Bądź ostrożny w kontakcie z nieznajomym.
  • Najlepiej nie wpuszczaj potencjalnego oszusta do mieszkania. Nie masz obowiązku wpuszczać kogokolwiek do domu!
  • Każda wizyta przedstawiciela gazowni czy elektrowni jest wcześniej zapowiadana. Podczas takiej kontroli zadbaj, aby wraz z Tobą w domu był ktoś zaufany.
  • Nigdy nie przekazuj pieniędzy osobom, których nie znasz. Nie ufaj osobom, które telefonicznie podają się za krewnych lub ich przyjaciół.
  • Zawsze potwierdzaj „prośbę o pomoc”, kontaktując się osobiście: wykonaj telefon lub skontaktuj się bezpośrednio.
  • Wszelkie telefoniczne prośby o pomoc finansową, w tym z zagranicy, grożą utratą pieniędzy.
  • Gdy ktoś dzwoni w takiej sprawie i pojawia się jakiekolwiek podejrzenie, że to może być oszustwo koniecznie powiadom Policję (nr tel. 997 lub112)

 

Powrót na górę strony