Wiadomości

Dzwonek dla rowerzysty

Data publikacji 17.03.2009

Za oknami deszcz i niskie temperatury, lecz już wkrótce zmienią się warunki atmosferyczne. Wielu z nas kupi nowe lub wyjmie z piwnic swoje stare rowery. Warto więc przypomnieć tej szczególnej grupie uczestników ruchu drogowego podstawowe informacje dotyczące bezpieczeństwa na drodze. Każdego roku w Polsce dochodzi do koło 6 tysięcy wypadków drogowych z udziałem rowerzystów, w których ponad 500 z nich ginie, a około 5 tysięcy zostaje rannych. Wielu z nich można byłoby zapobiec.

Za oknami deszcz i niskie temperatury, lecz już wkrótce zmienią się warunki atmosferyczne. Wielu z nas kupi nowe lub wyjmie z piwnic swoje stare rowery. Warto więc przypomnieć tej szczególnej grupie uczestników ruchu drogowego podstawowe informacje dotyczące bezpieczeństwa na drodze. Każdego roku w Polsce dochodzi do koło 6 tysięcy wypadków drogowych z udziałem rowerzystów, w których ponad 500 z nich ginie, a około 5 tysięcy zostaje rannych. Wielu z nich można byłoby zapobiec, gdyby rower był sprawny technicznie i właściwie wyposażony.
Zgodnie z przepisami (rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dn. 31.12.2002r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu niezbędniego wyposażenia; DZ. U. nr. 32. poz. 262 z późn. zm.) ROWER – jako pojazd uczestniczący w ruchu drogowym powinien być wyposażony w:
światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej z przodu,
światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz światło pozycyjne barwy czerwonej, które może być migające – z tyłu,
co najmniej jeden skutecznie działający hamulec,
dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.
Głównym problemem dotyczącym rowerzystów jest brak oświetlenia. Dotyczy to nie tylko używanych rowerów, ale i tych nowych, oferowanych do sprzedaży. Kupujący nie zdają sobie sprawy z tego, że kupowany towar nie spełnia wymogów obowiązkowego wyposażenia. Ufnie wychodzą z założenia, że skoro rower został dopuszczony do sprzedaży, to znaczy że jest produktem bezpiecznym i spełnia warunki dopuszczenia do ruchu. Rzeczywistość jest jednak odmienna: brak elementów odblaskowych oraz świateł powoduje, że podczas deszczu lub po zapadnięciu zmroku rowerzysta jest dla kierowcy samochodu niewidoczny, a przez to bezpośrednio narażony na wypadek.
Wymogi dotyczące wyposażenia rowerów to jednak nie tylko przepisy – to także nasz zdrowy rozsądek. Sami również powinniśmy dbać o to, żeby nie stanowić potencjalnej ofiary wypadku drogowego. Kupując samochód nie musimy sami montować elementów podnoszących poziom bezpieczeństwa pojazdu – ufamy sprzedawcy, że dba o bezpieczeństwo kierowcy. W ten sam sposób ufamy kupując rower. W związku z tym zwracamy się z apelem do producentów, importerów i dystrybutorów rowerów, aby oferowane do sprzedaży pojazdy były fabrycznie wyposażone w trwale zamocowane elementy odblaskowe z przodu, boków i tyłu pojazdów. To może uratować ludzkie życie!

 

Powrót na górę strony