Uwaga! Oszustwo na Blik-a
Wystarczy chwila nieuwagi, by stać się ofiarą przestępstwa i stracić pieniądze. Oszuści działający metodą na BLIK-a przejęli konto społecznościowe i rozsyłali wiadomości do rodziny, czy znajomych z prośbą o opłatę blikiem internetowych zakupów. Niestety jedna z osób podała oszustom kod BLIK i straciła swoje pieniądze. Apelujemy! Zanim przekażesz wygenerowany kod BLIK, upewnij się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa.
Wczoraj metodą „na Blika” została oszukana 40-letnia mieszkanka Zabrza . Kobieta otrzymała z konta koleżanki wiadomość z prośbą pożyczkę i podanie kodu BLIK. Bez wahania się zgodziła i przesłała kod blik i zatwierdziła transakcję. W ten sposób straciła 1 000 złotych.
Schemat działania oszustów jest zazwyczaj bardzo podobny. Najpierw włamują się na konto na portalu społecznościowym, przejmują je, a następnie rozsyłają do znajomych wiadomości, z prośbą o udostępnienie kodu BLIK. Przestępcy, podszywając się pod właściciela konta, prowadzą luźne rozmowy, aby nie wzbudzać ich niepokoju. Proszą o kod BLIK na kwotę najczęściej kilkuset złotych, jednocześnie obiecując jak najszybszy zwrot pieniędzy. Właściciel rachunku bankowego będąc pewny, że pomaga swojemu znajomemu, niczego nie podejrzewając, podaje kod Blik, zatwierdza transakcję w aplikacji mobilnej. Po otrzymaniu kodu oszuści najczęściej wypłacają gotówkę z bankomatu za granicą, w innym regionie kraju lub płacą za zakupy w sieci.
Apelujemy o ostrożność i po raz kolejny przypominamy o tej metodzie działania oszustów.
Pamiętaj!
Zanim prześlesz wygenerowany kod BLIK upewnij się, że to nie oszust prosi o pożyczkę. Zadzwoń do osoby, od której otrzymałeś wiadomość. Wykonanie połączenia i rozmowa zajmie nam chwilę, a może uchronić nasze pieniądze.
Zanim potwierdzisz transakcję BLIK-iem zwróć uwagę, gdzie twoje pieniądze będą wypłacane i potwierdź telefonicznie, czy ta osoba faktycznie się tam znajduje! Przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzisz transakcji.
Stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej będzie je przejąć – w takim przypadku zalogowanie się wymaga potwierdzenia np. SMS).
Zawsze należy dokładnie sprawdzić dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej, np., gdzie nasze pieniądze będą wypłacone i potwierdź, czy ta osoba faktycznie się tam znajduje.