Wiadomości

Policja po raz kolejny ostrzega. Aplikacja Any Desk - kolejna metoda oszustów

Data publikacji 17.03.2025

Zabrzańska Policja ostrzega przed oszustami działającymi metodą "na zdalny pulpit”. Wykorzystując dane mieszkanki Zabrza, oszuści dokonali z jej konta wypłaty gotówki na łączną kwotę ponad 26 000 zł. Wszystko zaczęło się w grudniu ubiegłego roku, gdy do kobiety zadzwonił oszust i namówił ją do zainstalować aplikacji AnyDesk. Instalując podane przez przestępców oprogramowanie, dała im dostęp do swojego konta bankowego.

Do Komendy Miejskiej Policji w Zabrzu, zgłosiła się 72-latka, która oświadczyła, że oszuści, wykorzystując jej dane, wykonali z jej konta kilka wypłat gotówki na łączną kwotę 26 362 złotych. Jak się okazało, w grudniu ubiegłego roku do kobiety zadzwoniła nieznana jej osoba i namówiła ją do zainstalowania aplikacji AnyDesk. Pokrzywdzona nie pamiętała szczegółów rozmowy, jednak policjanci ustalili, że sprawcy musieli uzyskać dostęp do konta bankowego 72-latlki. Następnie korzystając z aplikacji bankowej, zaciągnęli kredy i wypłacili gotówkę w bankomacie.

Policja ostrzega – oszuści coraz częściej wykorzystują metodę „na zdalny pulpit”. Kradzież pieniędzy odbywa się dosłownie na oczach pokrzywdzonych. Internetowi przestępcy posługują się różnymi wariantami, chodzi jednak o to, by skłonić ofiarę do zainstalowania programu zdalnej obsługi komputera lub telefonu, a potem polecić jej by zalogowała się do swojego konta w banku. Pokrzywdzeni tego rodzaju przestępstwem, to nie tylko seniorzy, a osoby około 40 roku życia, które powinny być dość dobrze zorientowane w kwestii płatności internetowych. Pomimo tego oszustom udaje się ich okradać.

Co robić ?

*pamiętaj, tylko posiadacz konta może się do niego logować i wykonywać transakcje. NIGDY NIKOMU nie udostępniaj swojego konta bankowego i danych logowania;

*jeśli „konsultant” proponuje Ci zainstalowanie oprogramowania typu AnyDesk, możesz być pewien, że to oszustwo;

*jeśli osoba podająca się za pracownika banku żąda zweryfikowania Twoich danych i danych konta lub zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania rozłącz się i zadzwoń do biura obsługi klienta Twojego banku.

Powrót na górę strony