Wypadki z sygnałami w tle
W ciągu dwóch dni na terenie Zabrza doszło do dwóch zdarzeń drogowych z udziałem pojazdów przewożących krew. W obu przypadkach karetki poruszały się po naszych drogach jako uprzywilejowane, a więc z włączonymi sygnałami dźwiękowymi i świetlnymi. Skutkiem zaistniałych zdarzeń drogowych są cztery zniszczone samochody osobowe.
W ciągu dwóch dni na terenie Zabrza doszło do dwóch zdarzeń drogowych z udziałem pojazdów przewożących krew. W obu przypadkach karetki poruszały się po naszych drogach jako uprzywilejowane, a więc z włączonymi sygnałami dźwiękowymi i świetlnymi. Skutkiem zaistniałych zdarzeń drogowych są cztery zniszczone samochody osobowe. I choć na szczęście nikomu z użytkowników ruchu drogowego nic się nie stało warto pochylić się nad tym tematem i przypomnieć wszystkim wybrane przepisy ruchu drogowego. Nim o przepisach mowa krótki opis zaistniałych zdarzeń drogowych:
- w dniu 9 września około godziny 15.20 na skrzyżowaniu ulicy Wolności z ulicą De Geulle`a tramwaj linii Nr 35 uderzył w poprzedzający go samochód osobowy m-ki Opel. Jak się okazało oba pojazdy z chwilą zapalenia się zielonego światła sygnalizacji świetlnej ruszyły kierując się od strony Maciejowa w kierunku ulicy K.Miarki. W tym samym czasie na skrzyżowanie od ulicy De Geulle`a wjechał pojazd uprzywilejowany. Kierowca Opla zatrzymał swój pojazd. Nie zdążył tego już uczynić kierujący tramwajem motorniczy. Skutki kolizji mogą państwo zobaczyć na załączonym do komunikatu zdjęciu. Ocena zdarzenia – wina motorniczego.
- w dniu 10 września około godziny 12.30 na skrzyżowaniu ulicy 3-go Maja z Al.Monte Casino doszło do zderzenia samochodów osobowych m-ki Polonez, Skoda i Fiat Punto. Z ustaleń policyjnych wynika, że Polonez przewożący krew ( pojazd uprzywilejowany ) wjechał na skrzyżowanie przy czerwonym świetle i najechał na przejeżdżający na zielonym świetle samochód osobowy m-ki Skoda, która odbijając się od Poloneza uderzyła w stojący w tym czasie za nią samochód m-ki Fiat Punto. Ocena zdarzenia – wina kierowcy pojazdu uprzywilejowanego.
Warunki używania pojazdów w ruchu drogowym:
Art.53.1. Pojazdem uprzywilejowanym w ruchu drogowym może być pojazd samochodowy:
1) jednostek ochrony przeciwpożarowej;
2) pogotowia ratunkowego;
3) Policji;
4) jednostki ratownictwa chemicznego;
5) Straży Granicznej;
6) Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
7) Agencji Wywiadu;
8) Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
9) Służby Więziennej;
10) Biura Ochrony Rządu;
10a) kontroli skarbowej;
10b) Służby Celnej;
11) Inspekcji Transportu Drogowego;
12) jednostki niewymienionej w pkt 1-11, jeżeli jest używany w związku z ratowaniem życia lub zdrowia ludzkiego - na podstawie zezwolenia ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
1a. Minister właściwy do spraw wewnętrznych stwierdza wygaśnięcie zezwolenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 12, gdy ustaną okoliczności uzasadniające wykorzystanie pojazdu jako uprzywilejowanego.
2. Kierujący pojazdem uprzywilejowanym może, pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności, nie stosować się do przepisów o ruchu pojazdów, zatrzymaniu i postoju oraz do znaków i sygnałów drogowych tylko w razie, gdy:
1) uczestniczy:
a) w akcji związanej z ratowaniem życia, zdrowia ludzkiego lub mienia albo koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa lub porządku publicznego albo
b) w przejeździe kolumny pojazdów uprzywilejowanych,
c) w wykonywaniu zadań związanych bezpośrednio z zapewnieniem bezpieczeństwa osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, którym na mocy odrębnych przepisów przysługuje ochrona;
2) pojazd wysyła jednocześnie sygnały świetlny i dźwiękowy; po zatrzymaniu pojazdu nie wymaga się używania sygnału dźwiękowego;
3) w pojeździe włączone są światła drogowe lub mijania.
3. Kierujący pojazdem uprzywilejowanym jest obowiązany stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem lub upoważnione do jego kontroli.
4. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, uwzględniając w szczególności konieczność zapewnienia porządku, sprawności i bezpieczeństwa ruchu drogowego, określi, w drodze rozporządzenia, okoliczności, w jakich używane są pojazdy uprzywilejowane w kolumnach.